När vi idag var in till Uppsala och hämtade Kaspers pass så stannade vi snabbt till så jag kunde springa in och ta mig en första titt på en BMW 520d årsmodell 2010 och göra en första jämförelse mot nuvarande Saab 9-5 och mot Saab 9-3 som jag sneglat en hel del mot.
Storleksmässigt är BMWn rätt idenstisk med 9-5an. BMWn är 7mm kortare, 19mm lägre och 46mm bredare än 9-5an. I tänstevikt är BMWn 5kg lättare men i totalvikt 70kg tyngre.
Både min 9-5a och denna BMW saknar drag, men båda har enligt Transportstyrelsen max släpvagnsvikt på 1800kg.
I jämförelse med en Saab 9-3 som jag varit inne på en del, så är BMWn 73 mm längre, 52mm lägre och 44mm bredare. I tänstevikt är BMWn 35kg tyngre och i totalvikt 100 kg tyngre.
Dragvikten på 9-3 är max 1600kg, ett tapp på 200kg, men jag har sett att även vissa BMW 520d har max 1600kg och det kanske är beroende på om det är fast-, avtagbart- eller elstyrd dragkrok på BMWn.
När jag satte mig bakom ratten i BMWn känns det först trängre på något sätt. Förmodligen pga mittkonsolen, med armstöd, växelspak, handbroms och kontrollen till iDrive, som går i stort sett i jämn höjd hela vägen mellan främre sätena, medans i Saaben är det ett armstöd i bakkant och sedan är växelspaken och handbromsen lite lägre placerad. Samtidigt är det en härlig rymd på något vis i kupén ändå. Instrumentering, knappar och reglage känns trevliga med två "vågor" i skuggskyddet över området med hastighetsmätare och över skärmen. Det känns som en trevlig atmosfär att sitta i.
Bilen är utrustad med sportstolar och man sitter riktigt skönt och bra. Sätet känns bredare och lite mjukare än i min 9-5. Man glider i och ur lättare pga skinnsäten i BMWn och sitter inte lika "fast" som i 9-5ans stolar med tyg. Upplevde samma sak när jag bytte från Saab 9000 med skinn till 9-5 Aero med tyg. Sedan finns det så klart för- och nackdelar vad man än får/väljer.
I baksätet är det gott om utrymme och jag tycker att man sitter bra. Flyttade tillbaka stolen på passagerarsidan max och jag fick plats bakom utan att slå knäna i stolen. Klart likvärdigt Saab 9-5 och betydligt större baksäte än i en Saab 9-3.
BMWns baksäte är fällbart 40/20/40 mot Saabs 60/40, ett klart plus i vissa lägen.
I bagagen stod 4st vinterdäck på plats instoppade utan problem så det känns som ett okej utrymme. Samtidigt var det pga det svårt att få en riktigt bra blick över utrymmet och med fru o barn väntade i bilen utanför ville jag inte börja plocka ur och krångla, så jag rullade bara ut två däck så mycket jag vågade utan att de ramlade ur för att se lite mer.
Utrymmet på längden ser ut att vara kortare än i en 9-5 men längre än i en 9-3. Längst in bakom passagerarsätet sitter ett utdragbart insynsskydd som går att ta bort som kanske tar upp någon decimeter, kan nog göra lite om man kollar med bagagen tom och det är borttaget.
Däremot är sidorna helt raka i BMWn tillskillnad från 9-5 och 9-3 där det är bredare på båda sidorna innanför bagageluckan och sedan smalnar det av vid hjulhusen, så det ser ut att vara bredare i BMWn som kanske jämnar ut lite av vad som förloras på längden. Kan pga av utseendet vara lite missvisande så jag måste mäta för att avgöra det. Ett plus är iaf att man kan öppna bara glaset på bakluckan, så det är lättare att stuva i och ur saker på så vis och det är lättare att lägga in mindre saker, eller om man bara vill vädra ur bilen lite utan att öppna helt. Det är även kanon om man någon gång skaffar en hundbur så man kan öppna och släppa in luft vid ett eventuellt kort stopp.
För att summera dagens intryck så på en liten kort spaning så tycker jag BMW 520d känns som en riktigt fin bil med schyssta utrymmen. Måste ändå mäta bagagens längd och bredd, testa hur det är med plats för bilstolar och testköra för att känna om en BMW 520d känns som något att kanske satsa på vid nästa bilbyte.
Första intrycket är iaf positivt...
Storleksmässigt är BMWn rätt idenstisk med 9-5an. BMWn är 7mm kortare, 19mm lägre och 46mm bredare än 9-5an. I tänstevikt är BMWn 5kg lättare men i totalvikt 70kg tyngre.
Både min 9-5a och denna BMW saknar drag, men båda har enligt Transportstyrelsen max släpvagnsvikt på 1800kg.
I jämförelse med en Saab 9-3 som jag varit inne på en del, så är BMWn 73 mm längre, 52mm lägre och 44mm bredare. I tänstevikt är BMWn 35kg tyngre och i totalvikt 100 kg tyngre.
Dragvikten på 9-3 är max 1600kg, ett tapp på 200kg, men jag har sett att även vissa BMW 520d har max 1600kg och det kanske är beroende på om det är fast-, avtagbart- eller elstyrd dragkrok på BMWn.
När jag satte mig bakom ratten i BMWn känns det först trängre på något sätt. Förmodligen pga mittkonsolen, med armstöd, växelspak, handbroms och kontrollen till iDrive, som går i stort sett i jämn höjd hela vägen mellan främre sätena, medans i Saaben är det ett armstöd i bakkant och sedan är växelspaken och handbromsen lite lägre placerad. Samtidigt är det en härlig rymd på något vis i kupén ändå. Instrumentering, knappar och reglage känns trevliga med två "vågor" i skuggskyddet över området med hastighetsmätare och över skärmen. Det känns som en trevlig atmosfär att sitta i.
Bilen är utrustad med sportstolar och man sitter riktigt skönt och bra. Sätet känns bredare och lite mjukare än i min 9-5. Man glider i och ur lättare pga skinnsäten i BMWn och sitter inte lika "fast" som i 9-5ans stolar med tyg. Upplevde samma sak när jag bytte från Saab 9000 med skinn till 9-5 Aero med tyg. Sedan finns det så klart för- och nackdelar vad man än får/väljer.
I baksätet är det gott om utrymme och jag tycker att man sitter bra. Flyttade tillbaka stolen på passagerarsidan max och jag fick plats bakom utan att slå knäna i stolen. Klart likvärdigt Saab 9-5 och betydligt större baksäte än i en Saab 9-3.
BMWns baksäte är fällbart 40/20/40 mot Saabs 60/40, ett klart plus i vissa lägen.
I bagagen stod 4st vinterdäck på plats instoppade utan problem så det känns som ett okej utrymme. Samtidigt var det pga det svårt att få en riktigt bra blick över utrymmet och med fru o barn väntade i bilen utanför ville jag inte börja plocka ur och krångla, så jag rullade bara ut två däck så mycket jag vågade utan att de ramlade ur för att se lite mer.
Utrymmet på längden ser ut att vara kortare än i en 9-5 men längre än i en 9-3. Längst in bakom passagerarsätet sitter ett utdragbart insynsskydd som går att ta bort som kanske tar upp någon decimeter, kan nog göra lite om man kollar med bagagen tom och det är borttaget.
Däremot är sidorna helt raka i BMWn tillskillnad från 9-5 och 9-3 där det är bredare på båda sidorna innanför bagageluckan och sedan smalnar det av vid hjulhusen, så det ser ut att vara bredare i BMWn som kanske jämnar ut lite av vad som förloras på längden. Kan pga av utseendet vara lite missvisande så jag måste mäta för att avgöra det. Ett plus är iaf att man kan öppna bara glaset på bakluckan, så det är lättare att stuva i och ur saker på så vis och det är lättare att lägga in mindre saker, eller om man bara vill vädra ur bilen lite utan att öppna helt. Det är även kanon om man någon gång skaffar en hundbur så man kan öppna och släppa in luft vid ett eventuellt kort stopp.
För att summera dagens intryck så på en liten kort spaning så tycker jag BMW 520d känns som en riktigt fin bil med schyssta utrymmen. Måste ändå mäta bagagens längd och bredd, testa hur det är med plats för bilstolar och testköra för att känna om en BMW 520d känns som något att kanske satsa på vid nästa bilbyte.
Första intrycket är iaf positivt...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar