söndag 5 juni 2016

Tankar om framtida bil...

Den Saab 9000 jag ägde när jag och Stina träffades är den bil jag ägt längst, den var i min ägo i runt 8 år.

Saab 9000 CSE 2.3t

Efter det har det i mitt tycke blivit ganska täta byten då familjesituationen har förändrats. Med två hundar i Gizmo och Guinness så ville vi ha en riktigt krocksäker hundbur så de åkte säkert och dessutom hade ACCn i min 9000 gått sönder så då hade jag fått lite nog av den, så det blev ett byte till en Saab 9-5 Aero.

Saab 9-5 Aero

När den plötsligt började vara väldigt svår att starta, fick nöta länge på startmotorn och ibland flera gånger innan den startade, så började jag kolla efter annan bil.
Då dök det upp en Toyota Corolla Verso diesel årsmodell -08 som nog hade all utrustning som gick att få i en sådan bil då. Backkamera, frontkamera, inbyggd GPS, ja det enda som jag saknade var väl en dieselvärmare. Det var även första gången jag träffade på att airbagen på passagerarsidan var urkopplingsbar med nyckel, vilket var kanon! Perfekt med Filippa i bilen och att ha barnstol i framsätet var pga det enkelt och lätt att installera.

Toyota Corolla Verso 2.2 D4-D

När vi sedan flyttade till nuvarande lägenhet och vi plötsligt stod utan hundar så kändes en 7-sitsig Corolla Verso lite overkill och en mindre billigare bil kändes mer aktuellt. Tankarna på att testa en hybrid kom som från ingenstans och det slutade med att jag rattade Toyota Prius.

Toyota Prius

Frågan är om jag någonsin kommer att ha en bil som går billigare än Priusen som aldrig drog över halvlitern. Som mest drog den exakt 0.5 liter/mil när det var 15-20 grader kallt i flera dagar i sträck och bensinmotorn fick jobba mycket, annars var det mellan 0.43-0.46 liter/milen och på det en skatt på 420kr om året. Men för att få lite utrymme betalar jag gärna lite mer och dessutom skulle jag gärna ha en dragkrok, något som inte var möjligt på Prius. När sedan Kasper föddes så kändes Priusen lite för liten när vi nu var fyra i familjen och det skulle storhandlas eller när vi ska åka till Eskilstuna och hälsa på. Det var ett evigt stuvande och jakten på kombi drog igång.

Ända sedan jag för första gången såg en ljusblå Saab 9-5 så har det varit lite av en dröm att ha en sån och nu har jag ägt en i snart ett år!

Saab 9-5 2.0t BioPower

Men tankarna om annan bil kom ganska snart efter köpet av 9-5an då den drar en del bensin/etanol och jag har en bit att pendla till jobbet, så en diesel hade nog varit att föredra och eftersom jag gillar Saab så gick tankarna direkt till lillebror 9-3 med 180hk TTiD motorn. Kanske är den lite liten, speciellt med två bakåtvända bilbarnstolar, men eventuellt när det är dags att vända Filippa. Dessutom saknar jag fortfarande dragkrok och även tonade rutor skulle vara väldigt trevligt med tanke på barn och hund.

Tankarna på andra märken har också börjat komma då Saab som märke inte är så levande sedan NEVS tog över Saab. Vad ska man ha när det är slut på nyare Saabar? Kanske ska hålla sig till "svenskt" och ha en Volvo V70, trots att Volvo inte tilltalar mig speciellt mycket?
Ärligt så tycker jag Volvo gör fula bilar med sina stora bulor som följer hela sidorna. Den sista generationen av V70 är väl lite bättre och jag tycker de ser lite bättre ut över bakluckan med belysningen, men det är fortfarande ingen bil som direkt tilltalar mig. Jag har ändå tittat lite på V70, men prislappen på Volvo tycker jag ligger för högt och dessutom har jag läst på en del forum där det sägs att framsäte och bagage håller sig stort, men det klagas på att V70 ändå krymper invändigt (Volvo är långt ifrån det enda märket som drabbats av denna sjukdom) och speciellt baksätet blir i princip sämre för varje ny version som släppts och att vissa andra bilmärken är ifatt och går om Volvo när det gäller utrymmen.
Sedan tycker jag även att förarmiljön i Volvo är tråkig. Visst, Saab 9-5 är kanske inte världens roligaste och har knappt ändrats alls i förarmiljön mellan min tidigare Aero från -01 och min nuvarande -08 BioPower. Det är väl i princip visare över hastighetsmätare, varvräknare, temp- och soppamätare som fått nytt utseende, ny stereo och uppdatering av SID. Annars är det sig likt, men det är fortfarande lite rundat mot föraren och det tilltalar mig lite mer än Volvo som jag tycker känns mest platt och tråkigt.

Tankarna har sedan gått vidare och Ford Mondeo har det spanats lite på då det finns två på nära håll. Ser väl helt ok ut med schyssta utrymmen, men är ändå tveksam då jag inte är någon direkt Ford fantast.

För bara några dagar sedan har dessutom ett nytt konstigt spår kommit in som jag inte riktigt vet hur jag hamnat på. Måste vara via något forum som gjorde att jag halkade in på ett bananskal och börjat titta och om jag tycker Volvo ligger högt i pris så är det här knappast billigare.
Det handlar om BMW och deras 5-serie.
Jag har bara kört en BMW tidigare vad jag kan minnas och det var när jag var chaufför åt en släkting och jag fick låna deras BMW, men det är ett antal år sedan. Jag vet inte vilken modell det var och årsmodellen var någonstans i mitten/slutet av 90-talet. Var en sedan och den gick väldigt bra, man satt väldigt bekvämt och dagens modeller lär inte vara sämre. Speciellt inte BMWs komfortstolar som tydligen ska vara sjukt sköna. Sedan finns det en del varningssignaler för BMW, men vilken bil är konstant problemfri? Bara kolla när jag köpte min Prius, som ska vara en av de mest tok säkra bilarna i driftsäkerhet, som inte gick att starta med startknappen första gången jag hade bilen till jobbet och skulle hem efter avslutat arbetspass. Då var det en koppling av kablar som glappade och av alla Toyota bilar med startknapp så var min bil det tredje fallet Toyota Uppsala någonsin varit med om så det var extremt ovanligt, men det var ett bevis för att konstiga och ovanliga fel dyker upp.

Tillsammans med BMW kom även en del om Audi in, men där har jag ännu fler varningssignaler från folk jag känner så Audi går bort.

Sedan har vi allt franskt skräp som jag aldrig skulle betala för!

Blir till att testköra lite bilar framöver för att se vart det slutar och vad jag fastnar för. En 9-3 kanske känns för liten i jämförelse med vad jag har, även om en Saab 9-3 diesel står väldigt högt på listan just nu. Samtidigt är det ingen panik då 9-5an är nyservad och går bra, så det är mera "när rätt bil med rätt utrustning dyker upp är det intressant" som gäller. Dessutom ska bilen helst dyka upp hos bilfirman i släkten där jag köpte Toyota Corolla Verson, för ska jag ändå byta kan jag lika gärna vänta lite extra, gynna släkten och kanske även få ett lite bättre erbjudande.

Det enda man kan vara säker på när det gäller bilar är att det bara är utgifter. Det ska tankas, betalas skatt och försäkring så det kostar hela tiden när det gäller bil. Så huvudsaken är väl att man hittar någon bil man verkligen trivs med som kanske går så billigt och bra som möjligt och hoppas på det bästa, för det är lite att köpa grisen i säcken vid varje byte man gör. Helst vill jag hitta något jag 100% trivs med, kan och vill ha kvar i många år. Gärna som min gamla Saab 9000, i runt 8 år eller så...

Inga kommentarer: