måndag 29 augusti 2016

Test drive

I fredags åkte vi till Eskilstuna då det var dags för kräftskiva. Det blev en rätt lugn tillställning i det underbara vädret. Även om det började blåsa en del på kvällen så var vindarna varma så det gick att sitta ute i kortärmad tröja och shorts länge. De svenska kräftorna min mamma köper via en kompis var stora och goda även i år och all övrig mat det bjöds på var riktigt god!

På lördagen tog jag och Stina en sväng till Strängnäs för att titta närmare på den Ford Mondeo som min kusins man har på sin bilfirma.
Det är bara att konstatera att det är en riktig fin bil med stora utrymmen. Var lite ovant att köra manuell 6-växlad låda men bilen hjälpte till med att visa en grön pil i displayen att det var dags att lägga i en högre växel för att minska bränsleförbrukning och inte ligga på för höga varv.
Har nu verkligen fått något att fundera på iaf.
Det som måste fixas är att stänga av airbagen på passagerarsidan. Då måste bilen lämnas in på Fordverkstad och kommer att kosta ca 2900kr, men då får jag nyckelavstängning.

Målet att hitta en bil att ha i 7-8 år (lika länge som jag hade min Saab 9000) har inte uppnåtts av någon annan bil än, har alltid varit någon detalj som saknats eller känts fel.
Forden känns mera rätt och trots att jag på senare tid sagt att jag inte ska ha manuell igen så gick bilen förbaskat mjukt och fint och då jag kör mest landsväg så blir det inte så mycket växlande. Upp i rätt hastighet och så rullar det på.
Det enda Forden inte har, något jag saknat sedan jag bytte bort Toyota Corolla Verson, är backkamera. Det är ju något man med tiden kan åtgärda och ge bilen lite extra utrustning om man ska ha den under längre tid och se till att ha all utrustning man vill.

Måste ändå tänka och räkna lite till innan jag är helt hundra på eventuellt byte...

Inga kommentarer: