tisdag 3 januari 2017

Nytt år - Ny mobil

Under slutet av 2016 har jag spanat runt en hel del efter vad nästa mobil ska bli. Jag har vart trogen linjen med Ericsson, Sony/Ericsson och Sony under många år, men nu har jag ledsnat pga att batteritiden är en punkt som Sony verkar ha stora problem med. Min Xperia Z3 var helt ok när jag skaffade den, men med tiden och de uppdateringar som kommit så har det bara blivit sämre. Även Sonys senaste flaggskepp Xperia XZ har jag läst på forum om att är det bra batteritid man är ute efter så är valet av Sony helt fel. Det jag kommer att sakna med Sony är att den är vattentät och har en dedikerad kameraknapp som jag haft i rätt många år nu och vant mig med att använda.

Ajfån har jag aldrig några tankar på att skaffa och Samsung är jag också lite anti, så jag drog ner på utbudet rätt mycket på en gång.

Första spåret jag hamnade på är OnePlus 3 och sedan den senaste Oneplus 3T. Men en hel del läsande om brist på kundservice gjorde att de föll bort rätt snabbt.

Oneplus 3

Oneplus 3T

Sedan kollade jag på Xiaomi och vad de har att erbjuda, men de känns lite för nya på svenska marknaden och jag fick aldrig känslan av att de just nu erbjuder något tillräckligt intressant.

Jag gick sedan igenom HTC och LG, men de känns inte heller tillräckligt intressanta.

Nästa spår att komma in på var Huawei. Jag tittade en del på Honor 8 som har fått riktigt bra recensioner om att vara en grymt bra mobil till ett billigt pris. Min pappa bytte till den från Sony Xperia Z3 för inte så länge sedan och han är riktigt nöjd med den. Men samtidigt började jag hittat information om att Huawei (som förresten uttalas Wah-way för er som missat det) var på väg att släppa Mate 9 och Mate 9 Porsche Design och det jag läste om Mate 9 kändes riktigt intressant.

Huawei Honor 8

Mate 9 har en LCD skärm på 5.9 tum, 4GB RAM och 64GB lagringsutrymme.
Jag har även sett en variant med 4GB RAM och 32GB lagringsutrymme och en med 6GB RAM och 128GB lagringsutrymme, men jag har bara hittat den med 4GB RAM och 64GB lagring på den europeiska marknaden än så länge.

Huawei Mate 9

Mate 9 Porsche Design har en AMOLED skärm på 5.5 tum, 6GB RAM och 256GB lagringsutrymme och en löjligt hög prislapp så den går bort.

Huawei Mate 9 Porsche Design

För den nordiska marknaden har ingen av dessa modeller släppts, utan här är det Mate 9 Pro som blivit tillgänglig. Den är identisk med Porsche Design varianten, dock utan Porschemärket, har annan färg, lite mindre lagringsutrymme och framförallt ett lägre pris. Mate 9 Pro har 5.5 tum AMOLED skärm, 6GB RAM och 128GB lagringsutrymme.
Det som talade för ett köp av Mate 9 Pro var så klart den enklare tillgänglighet då den finns på svenska marknaden, den bättre AMOLED skärmen med bättre upplösning mot vanlig Mate 9 med LCD skärm och att Pro har mera RAM och lagringsutrymme. Men sedan var det slut på fördelar i mina ögon för Mate 9 Pro har fått kurvade sidor på skärmen likt Samsungs edge mobiler, fast Huawei är utan några speciella funktioner ute i kanten som Samsung har. Fingeravtrycksläsaren som Huawei normalt har på baksidan har flyttats till nederkant av framsidan som gör att Mate 9 Pro bara smälter in i mängden av alla andra mobiler och den är extremt lik Samsungs Galaxy S7 edge och den brinnande Note 7. Vill jag ha det utseendet så kan jag köpa Samsung och det intresserar mig inte i dagsläget.

Huawei Mate 9 Pro

Samsung Galaxy S7 edge

Samsung Galaxy Note 7

När vanliga Mate 9 släpptes så var det en hel del som beställde den från Tyskland. Bland annat finns den att beställa på Conrad.se med ganska lång leveranstid, men pga lite halvtaskiga recensioner av Conrad och att någon varit i kontakt med Webhallen som eventuellt skulle börja sälja den i slutet av december/början på januari och danska Proshop som svarade att den skulle komma in under början/mitten av januari, så avvaktade jag med någon beställning.

På förmiddagen 29 december var jag runt på flera hemsidor men fortfarande hittade jag bara vanliga Mate 9 hos Conrad.
Under eftermiddagen så var jag in på Pricerunner och tittade utan att hitta någon mer information. Sedan halkade jag in på prisjakt, som jag glömt bort lite, och vips så dök det upp Mate 9 på två rader i sökningen, den ena var Conrad och den andra var Proshop som fått in den i lager. Då jag beställt saker från Proshop tidigare så kastade jag mig in på deras hemsida, loggade in och la en mobil i varukorgen. Jag beställde ändå inte på en gång, utan jag fortsatte spana lite och läsa lite mer på lite forum och på recensioner av mobilen innan jag bestämde mig för att slå till.

Huawei Mate 9 - Space Gray

Ska bli intressant att se hur det känns att gå ifrån Sony efter så lång tid. Min nya Mate 9 borde dycka upp om ett par dagar då jag fått bekräftelse på mail under em att den skickas idag och leveransen från Danmark brukar gå snabbare än beställningar från många svenska butiker.
En egen recension kommer så småningom med lite bilder.

Inga kommentarer: